


Na Živilski šoli Maribor smo se januarja 2006 vključili v nacionalni razvojni projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje – POKI, ki ga ob podpori Ministrstva za šolstvo in šport ter Evropskega socialnega sklada izvaja Andragoški center Slovenije. Najprej smo si zastavili vprašanja, kdo smo, kakšni smo, kaj bi radi dosegli. Oblikovali smo poslanstvo naše šole, vizijo ter vrednote.
Na podlagi uvodnega samoevalvacijskega vprašalnika, s katerim smo ugotavljali profil šole, smo določili področje in podpodročja raziskovanja kot tudi kazalnike kakovosti.
Izbrano področje so bili »učitelji«, podpodročji pa njihovo »stalno izobraževanje« in »razvojno-svetovalno delo«.
Pri prvem podpodročju smo izbrali naslednja dva kazalnika kakovosti: a) Motivacija učiteljev za spopolnjevanje za andragoško delo b) Pogoji za izobraževanje učiteljev za andragoško delo
Glavni subjekt, ki je pri tem sodeloval, so bili učitelji v programu izobraževanja odraslih. Za mnenje o določenih temah smo povprašali tudi ravnateljico in vodjo izobraževanja odraslih. Izvedli smo izpolnjevanje vprašalnika preko spleta, intervju z ravnateljico in vodjo izobraževanja odraslih ter ugotovili naslednje: – večina učiteljev se je odločila za delo v programu izobraževanja odraslih na predlog vodstva šole;
– analiza dosedanje udeležbe na različnih strokovnih spopolnjevanjih je pokazala, da se učitelji le-teh sicer zelo pogosto udeležujejo, a andragoško usposabljanje zajema le manjši delež;
– pri ugotavljanju, katera oblika spopolnjevanja je najpogostejša, lahko sklenemo, da se največ učiteljev udeležuje organiziranih oblik, in sicer seminarjev;
– naši učitelji izražajo željo po dodatnem izobraževanju tako na andragoškem področju kot na drugih strokovnih področjih;
– pri udeleževanju na organiziranih oblikah izobraževanja navajajo učitelji določene okoliščine, kdaj bi bili pripravljeni prisostvovati na tovrstnih spopolnjevanjih (odločilne so vsebina, čas, kraj izvedbe);
– z obstoječimi možnostmi, ki jih ponuja šola svojim učiteljem za dodatno andragoško usposabljanje, so večinoma bolj ali manj zadovoljni;
– najpogosteje navajane ovire za udeleževanje na andragoškem usposabljanju sta čas in kraj izvedbe (največ jih navaja, da bi se izobraževalo med delovnim časom in v kraju, kjer so zaposleni);
– pri spremljanju potreb zaposlenih učiteljev glede njihovega izobraževanja se kot poglavitni subjekt najpogosteje pojavljajo vodstvo in vodje strokovnih aktivov; načrt izobraževanja vsakega posameznega učitelja je zapisan v njegovi letni pripravi, ki zaobsega tudi osebni načrt dela, kot tudi v letnem delovnem načrtu šole.
Glede na zastavljene standarde kakovosti smo sprejeli naslednje ukrepe, ki jih bomo realizirali v prihodnjem šolskem letu:
– sprotno bomo obveščali učitelje o terminih ter vsebinah izvedbe izobraževanj, jih še vnaprej nenehno spodbujali, da se jih udeležujejo;
– potrebe in motive zaposlenih učiteljev bomo ugotavljali tudi z individualnimi letnimi razgovori, ki jih izvaja ravnateljica;
– zastavili bomo akcijski načrt izobraževanja posebej za andragoško usposabljanje, natančneje določili področja, teme izobraževanja na podlagi izraženih želja učiteljev;
– poskušali bomo najti najoptimalnejše termine izobraževanj, v primerih, ko lahko vplivamo na to (npr. izvedba na šoli);
– na šoli bomo organizirali najmanj dva seminarja in povabili zunanje strokovne sodelavce.
nacionalni razvojni projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje – POKI, ki ga ob podpori Ministrstva za šolstvo in šport ter Evropskega socialnega sklada izvaja Andragoški center Slovenije. Najprej smo si zastavili vprašanja, kdo smo, kakšni smo, kaj bi radi dosegli. Oblikovali smo poslanstvo naše šole, vizijo ter vrednote.
Na podlagi uvodnega samoevalvacijskega vprašalnika, s katerim smo ugotavljali profil šole, smo določili področje in podpodročja raziskovanja kot tudi kazalnike kakovosti.
Izbrano področje so bili »učitelji«, podpodročji pa njihovo »stalno izobraževanje« in »razvojno-svetovalno delo«.
Pri prvem podpodročju smo izbrali naslednja dva kazalnika kakovosti: a) Motivacija učiteljev za spopolnjevanje za andragoško delo b) Pogoji za izobraževanje učiteljev za andragoško delo
Glavni subjekt, ki je pri tem sodeloval, so bili učitelji v programu izobraževanja odraslih. Za mnenje o določenih temah smo povprašali tudi ravnateljico in vodjo izobraževanja odraslih. Izvedli smo izpolnjevanje vprašalnika preko spleta, intervju z ravnateljico in vodjo izobraževanja odraslih ter ugotovili naslednje: – večina učiteljev se je odločila za delo v programu izobraževanja odraslih na predlog vodstva šole;
– analiza dosedanje udeležbe na različnih strokovnih spopolnjevanjih je pokazala, da se učitelji le-teh sicer zelo pogosto udeležujejo, a andragoško usposabljanje zajema le manjši delež;
– pri ugotavljanju, katera oblika spopolnjevanja je najpogostejša, lahko sklenemo, da se največ učiteljev udeležuje organiziranih oblik, in sicer seminarjev;
– naši učitelji izražajo željo po dodatnem izobraževanju tako na andragoškem področju kot na drugih strokovnih področjih;
– pri udeleževanju na organiziranih oblikah izobraževanja navajajo učitelji določene okoliščine, kdaj bi bili pripravljeni prisostvovati na tovrstnih spopolnjevanjih (odločilne so vsebina, čas, kraj izvedbe);
– z obstoječimi možnostmi, ki jih ponuja šola svojim učiteljem za dodatno andragoško usposabljanje, so večinoma bolj ali manj zadovoljni;
– najpogosteje navajane ovire za udeleževanje na andragoškem usposabljanju sta čas in kraj izvedbe (največ jih navaja, da bi se izobraževalo med delovnim časom in v kraju, kjer so zaposleni);
– pri spremljanju potreb zaposlenih učiteljev glede njihovega izobraževanja se kot poglavitni subjekt najpogosteje pojavljajo vodstvo in vodje strokovnih aktivov; načrt izobraževanja vsakega posameznega učitelja je zapisan v njegovi letni pripravi, ki zaobsega tudi osebni načrt dela, kot tudi v letnem delovnem načrtu šole.
Glede na zastavljene standarde kakovosti smo sprejeli naslednje ukrepe, ki jih bomo realizirali v prihodnjem šolskem letu:
- sprotno bomo obveščali učitelje o terminih ter vsebinah izvedbe izobraževanj, jih še vnaprej nenehno spodbujali, da se jih udeležujejo;
- potrebe in motive zaposlenih učiteljev bomo ugotavljali tudi z individualnimi letnimi razgovori, ki jih izvaja ravnateljica;
- zastavili bomo akcijski načrt izobraževanja posebej za andragoško usposabljanje, natančneje določili področja, teme izobraževanja na podlagi izraženih želja učiteljev;
- poskušali bomo najti najoptimalnejše termine izobraževanj, v primerih, ko lahko vplivamo na to (npr. izvedba na šoli);
- na šoli bomo organizirali najmanj dva seminarja in povabili zunanje strokovne sodelavce.
Pri drugem podpodročju smo izbrali naslednja dva kazalnika kakovosti: a) Sodelovanje pri pripravi in razvoju učnega gradiva za odrasle b) Sodelovanje s stroko, z zunanjimi strokovnimi institucijami
Po analizi rezultatov, pridobljenih z vprašalnikom za učitelje in udeležence kot tudi z intervjujem ravnateljice in vodje izobraževanja odraslih, ugotavljamo naslednje:
- večina naših učiteljev sodeluje z zunanjimi strokovnimi institucijami ali s partnerji, predvsem glede praktičnega pouka, najpogosteje navajane institucije so Zavod RS za šolstvo, Center za poklicno izobraževanje, Andragoški center Slovenije;
- ugotavljamo, da pomeni 90 % tega sodelovanja udeleževanje na strokovnem spopolnjevanju, manjši delež učiteljev sodeluje na posvetih ali konferencah tudi aktivno, recimo s svojim prispevkom;
- pri vprašanju, o katerih temah bi želeli biti bolje informirani, učitelji navajajo sodelovanje s partnerji, notranja organizacija dela v programu izobraževanja odraslih ter uspešnosti udeležencev ob zaključku izobraževanja;
- učitelji navajajo, da jim izobraževalna organizacija omogoča tudi nadomeščanje med delovnim časom, večina je s tem zadovoljna;
- pregledali smo obstoječe učno gradivo v programu izobraževanja odraslih, in sicer v programu živilec in živilski tehnik, ter ugotovili, da nas na tem področju čaka še veliko dela, predvsem je potrebno zagotoviti gradivo pri vseh predmetih in poenotiti način oblikovanja;
- učitelji izražajo željo po pisnih navodilih oz. priporočilih za pisanje gradiva;
- ker smo želeli ugotoviti zadovoljstvo udeležencev z obstoječim gradivom, smo jih vključili v raziskavo in jih povprašali po njihovem mnenju, izvedeli smo, da se največ učijo ravno po internem učnem gradivu in da so s tem, kar jim je bilo posredovano, bolj ali manj zadovoljni.
Glede na zastavljene standarde kakovosti smo sprejeli naslednje ukrepe, ki jih bomo realizirali v prihodnjem šolskem letu:
- pripravili bomo anketne vprašalnike, s katerimi bomo ugotavljali pripravljenost za večje sodelovanje in povezovanje ter kako bi želeli sodelovati s stroko in z zunanjimi strokovnimi institucijami;
- učitelje bomo še naprej spodbujali, jih informirali o sodelovanju in jih vključevali v projekte;
- pripravili bomo pisna navodila za pisanje gradiv;
- pričeli bomo z urejanjem in dopolnjevanjem obstoječih gradiv in poenotenjem gradiv za vse predmete.