LISTINA KAKOVOSTI  Svet zavoda je dne, 3. 10. 2007 sprejel listino kakovosti Živilske šole Maribor, s katero zaposleni opredeljujemo pristop k spremljanju in razvijanju kakovosti. Listina temelji na dosedanjih načinih načrtne skrbi za kakovost, ki smo jih v praksi že preizkusili, in opredeljuje strateške usmeritve, ki bodo vodilo našega ravnanja pri načrtnem razvoju kakovosti, da bi tako uspešno dosegali razvojne cilje šole. 

I. OPREDELITEV KAKOVOSTI

Imamo opredeljeno vizijo razvoja. Naša vizija je postati medregionalno izobraževalno središče severovzhodne Slovenije, v katerem si bodo mladi in odrasli pridobivali znanje s področja živilstva, zdrave prehrane, ekološke predelave in varstva okolja, ki bo odraz njihovih potreb, potreb gospodarstva in drugih socialnih partnerjev, lokalne skupnosti ter celotne družbe. Vizijo razvoja smo opredelili leta 2006 na podlagi razgovorov na seji učiteljskega zbora, kjer smo zbrali predloge in pobude vseh zaposlenih. Formalno smo jo sprejeli na seji učiteljskega zbora poklicne in tehniške šole ter predavateljskega zbora Višje strokovne šole. Objavljena je na spletnih straneh šole (http://zivilska.si), z njo seznanjamo vse udeležence izobraževanja, financerje ter predstavnike ostalih interesnih skupin iz okolja. Vizijo vsake 3 leta od izhodiščnega leta 2006 preverimo, ali je še ustrezna, ali s svojimi vsakodnevnimi dejavnostmi in ravnanjem težimo k doseganju zapisanega. 
Imamo opredeljeno svoje poslanstvo. Svoje poslanstvo vidimo v razvijanju ustvarjalnosti, inovativnosti, samostojnosti in odgovornosti pri mladih in odraslih, v usposabljanju in spodbujanju za vseživljenjsko učenje. Krepimo medsebojne odnose in jih pripravljamo na uspešno vključevanje v družbo. Poslanstvo smo opredelili leta 2006 na podlagi razgovorov na seji učiteljskega zbora, kjer smo zbrali predloge in pobude vseh zaposlenih. Formalno smo ga sprejeli na seji učiteljskega zbora poklicne in tehniške šole ter predavateljskega zbora Višje strokovne šole. S poslanstvom seznanjamo vse udeležence izobraževanja, financerje ter predstavnike ostalih interesnih skupin iz okolja. Objavljeno je na spletnih straneh šole (http://zivilska.si). Uporabljamo ga kot merilo pri presojanju svojega ravnanja v vzgojno-izobraževalnem delu.O poslanstvu se od oblikovanja besedila leta 2006 vsake 3 leta pogovarjamo na srečanjih strokovnih aktivov in ugotavljamo, ali odgovorno in načrtno izvršujemo oblikovano poslanstvo. 
Imamo zapisane vrednote, ki družijo naš kolektiv. Na Živilski šoli Maribor poudarjamo skrb za posameznika, za njegov celostni, tako osebnostni kot poklicni razvoj. Smo strokovni, skrbimo za samoizpopolnjevanje, opredeljujejo nas socialni interes, odgovoren odnos do dela, dostopnost in odprtost, strpnost, prijaznost ter ustvarjalnost. Vrednote, ki nas opredeljujejo, smo oblikovali leta 2006 na podlagi razgovorov na seji učiteljskega zbora, kjer smo zbrali predloge in pobude vseh zaposlenih. Formalno smo jih sprejeli na seji učiteljskega zbora poklicne in tehniške šole ter predavateljskega zbora Višje strokovne šole. Z vrednotami seznanjamo vse udeležence izobraževanja, financerje ter predstavnike ostalih interesnih skupin iz okolja. Objavljene so na spletnih straneh šole (http://zivilska.si).  O vrednotah se od oblikovanja leta 2006 vsake 3 leta pogovarjamo na srečanjih strokovnih aktivov v okviru sredinih odmevov in ugotavljamo, ali s svojim ravnanjem in delovanjem sledimo zapisanemu. 
Enkrat letno organiziramo pogovor (samorefleksijo) z zaposlenimi o tem, kaj je naša kakovost, kakšni so naši cilji pri tem.  Direktorica zavoda in ravnateljica Višje strokovne šole na podlagi vprašalnika vodita pogovor z zaposlenimi o njihovem zadovoljstvu z opravljenim delom, načrtu usposabljanja in osebnega napredovanja. Enkrat letno spremljamo zadovoljstvo zaposlenih, ki evalvirajo lastno delo, zadovoljstvo z doseženimi rezultati, svoj prispevek k razvoju in napredku organizacije, v ta okvir vključijo načrt strokovnega spopolnjevanja in usposabljanja ter predloge za nenehni razvoj. 
Kot ena izmed članic konzorcija biotehniških šol imamo izjavo  o kakovosti.  Konzorcij biotehniških šol, katerega članica smo, je sprejel izjavo o kakovosti. V njej smo opredelili skupne standarde vseh 11 šol, naše posebnosti in prednosti glede na druge šole. Standarde, zapisane v izjavi, od sprejetja leta 2007 preverimo vsake 3 leta, jih evalviramo, po potrebi dopolnimo ali spremenimo.    

II. PRESOJANJE KAKOVOSTI

Imamo dostop do nacionalne baze vprašanj za presojanje kakovosti izobraževanja odraslih.     Kot članica skupine POKI 5 imamo dostop do zbirke vprašanj za presojanje kakovosti izvajanja izobraževanja odraslih. Spletno zbirko vprašanj uporabljajo člani skupin in komisij za kakovost na srednji ter višji šoli pri ugotavljanju zadovoljstva naših udeležencev in učiteljev, zaposlenih v organizaciji, ali gostujočih profesorjev na Višji strokovni šoli. Zbirka vprašanj ponuja možnosti za spremljavo zadovoljstva odraslih udeležencev in učiteljev. S pomočjo vprašalnikov zbiramo podatke o zadovoljstvu udeležencev z izvedbo izobraževalnih programov, z materialnimi pogoji, učitelji. Pri učiteljih nas zanima zadovoljstvo z danimi pogoji za strokovno spopolnjevanje in napredek. V vsakoletnem presojanju kakovosti imamo izbrano ožje področje, ki ga evalviramo, oblikujemo vprašalnik za udeležence in učitelje, s katerim pridobimo njihovo mnenje.  
Imamo bazo vprašalnikov, ki smo jih razvili za spremljanje zadovoljstva študentov na Višji strokovni šoli.  Razvili smo vprašalnik, s katerim ob zaključku študijskega leta spremljamo zadovoljstvo rednih in izrednih študentov z izvajanjem študijskega programa, vsebinami, s predavatelji ter potekom praktičnega pouka v podjetjih. Vsako leto ob zaključku študijskega leta merimo zadovoljstvo udeležencev študijskega programa na Višji strokovni šoli, ugotovitve so osnova za vpeljevanje inovacij in sprememb. 
Enkrat letno (junija) izvajamo merjenje zadovoljstva odraslih udeležencev.  Letno izvajamo merjenje zadovoljstva odraslih udeležencev s potekom izobraževalnega dela v naši organizaciji. Vsako leto ob zaključku šolskega leta z vprašalnikom ugotavljamo zadovoljstvo odraslih udeležencev z izvajanjem vzgojno-izobraževalnih programov, s pogoji, ki jih ponujamo, ter učitelji. Ugotovitve so temelj za razvoj v prihodnje in obenem podlaga za oblikovanje vsakoletnega akcijskega načrta.   
Enkrat letno organiziramo srečanje z mentorje iz podjetij.  Ob zaključku šolskega oz. študijskega leta izpeljemo srečanje z mentorji iz podjetij, na katerem jih seznanimo z delom na šoli, novostmi na področju izobraževanja in z možnostmi sodelovanja med šolo in podjetji.
Vsako leto na pedagoški konferenci obravnavamo in analiziramo rezultate zaključnega izpita in poklicne mature.  Ob zaključku poteka poklicne mature evalviramo rezultate zaključnega izpita in poklicne mature, doseženi uspeh rednih dijakov in odraslih udeležencev. Na zaključni pedagoški konferenci in na seji izpitnega odbora pregledamo rezultate poklicne mature, jih analiziramo, primerjamo uspešnost dijakov ter odraslih udeležencev na šoli. Rezultate primerjamo z dosežki na državnem nivoju.  
V letnem delovnem poročilu vsako leto ocenimo doseženo raven kakovosti.  Ob začetku šolskega leta v poročilu o letnem delovnem načrtu ocenimo doseženo raven kakovosti, ovrednotimo zastavljene cilje preteklega šolskega leta. Strokovni aktivi in celotni učiteljski zbor razpravljamo o doseženi ravni kakovosti, ocenimo rezultate, ugotovitve in sklepi predstavljajo izhodišče za akcijski načrt, ki ga vključimo v letni delovni načrt ob začetku novega šolskega leta. 
Enkrat letno organiziramo zgledovalni obisk.  Najmanj enkrat letno organiziramo obisk sorodne strokovne in poklicne šole v Sloveniji ali takšne obiščemo v okviru mednarodnih projektov mobilnosti učiteljev/predavateljev v drugih evropskih državah. Skupine učiteljev se udeležujejo mednarodne izmenjave s sorodnimi strokovnimi šolami, v katerih spremljamo sistem izobraževanja v različnih tujih šolah, predvsem strokovnega in poklicnega izobraževanja. Izkušnje in spoznanja skušamo uporabiti kot izhodišče za vpeljavo novosti.
Organiziramo srečanja, delavnice vseh učiteljev o delu, izvajanju vzgojno-izobraževalnega dela na šoli. Spremljamo mnenje in oceno vseh zaposlenih in prenašamo izkušnje v kolektiv.  Izvajamo debatna srečanja in delavnice vseh zaposlenih, poimenovali smo jih »dobimo se v sredo«, vodijo jih članice skupine za kakovost ali posamezni učitelji, tako prenašamo pridobljeno znanje, nova spoznanja med zaposlene. Enkrat mesečno v okviru sredinih srečanj  potekajo sestanki ali delavnice, na katerih sodelujejo vsi učitelji, v manjših skupinah se pogovarjamo o izbrani temi, skupne ugotovitve zapišemo in uporabimo v letnem delovnem načrtu ter vsakoletnem presojanju kakovosti določenega segmenta.  
Pri izbranih učiteljih enkrat letno izvajamo napovedano hospitacijo. O ugotovitvah hospitacij se pogovorimo.  Direktorica zavoda vsako leto izvaja določeno število hospitacij pri učiteljih, tako da vključi tiste, ki poučujejo splošnoizobraževalne, strokovnoteoretične predmete ter praktični pouk. V letnem delovnem načrtu je opredeljen natančen načrt hospitacij za tekoče šolsko leto. O ugotovitvah se direktorica pogovori s posameznim učiteljem, ta pa svoje izkušnje predstavi v okviru strokovnega aktiva.    

III. RAZVIJANJE KAKOVOSTI

Enkrat letno pripravimo akcijski načrt za razvoj kakovosti.  V okviru projektov za presojanje kakovosti (POKI in biotehniška področja) na podlagi rezultatov predhodne evalvacije pripravimo akcijski načrt, njegovo uresničevanje pa sproti preverjamo. Redno spremljamo, preverjamo in evalviramo izvajanje akcijskega načrta, po potrebi ga dopolnjujemo ali spreminjamo posamezne načrtovane dejavnosti, v izvedbo vključujemo tudi ostale člane učiteljskega zbora. 
V letnem delovnem načrtu vsako leto opišemo načrte za izboljšanje dosežene ravni kakovosti.  V letni delovni načrt zapišemo načrtovani strokovni razvoj šole, aktivnosti za prihajajoče šolsko leto, s katerimi bomo spremljali kakovost in uvajali spremembe. Pozornost posvečamo kakovostnim odnosom med učitelji ter dijaki kot tudi med zaposlenimi, kakovostnemu izvajanju pouka in krepitvi zavesti o pripadnosti šoli.  Vanj zapišemo ugotovitve sprotnih evalvacij in končne evalvacije predhodnega akcijskega načrta, na podlagi katerih oblikujemo novi načrt, v katerem upoštevamo sklepe iz pridobljenih podatkov evalvacije. Na začetku novega šolskega leta učiteljski zbor obravnava poročilo o uresničitvi letnega delovnega načrta, prav tako svet zavoda, ki ga tudi potrdi. 
Zaposlenim omogočamo, da se letno udeležijo vsaj 5 dni usposabljanja, namenjenega izboljšanju kakovosti njihovega dela.  Vsi zaposleni učitelji z letno pripravo ob začetku šolskega leta načrtujejo tudi svoje strokovno spopolnjevanje oz. usposabljanje. Del njihovega izobraževanja poteka na šoli, kjer se posvečamo pedagoškim temam za kakovostnejše odnose, izpeljavo razrednih ur. Strokovno se usposabljajo predvsem na seminarjih izven svoje organizacije, s sodelovanjem na kongresih, posvetih ali z udeležbo v mednarodnih projektih.  Pridobljeno strokovno znanje, izkušnje učitelji izmenjujejo z ostalimi člani ali strokovnih aktivov ali učiteljskega zbora. Na skupnih srečanjih predstavljajo primere dobre prakse, ko gre za mednarodno sodelovanje, oz. novosti na strokovnem področju ali vodijo delavnice za kakovostnejšo izvedbo učnega procesa.  
Imamo tedenska srečanja članov posameznih strokovnih aktivov in celotnega učiteljskega zbora.   Člani strokovnih aktivov se sestanemo enkrat mesečno, srečanja smo   poimenovali »sredine izmenjave«. Namenjena so izmenjavi izkušenj med učitelji strokovnih področij ali med sorodnimi strokovnimi aktivi, predstavitvi primerov  dobre prakse za kakovostno izvajanje pouka.  Učiteljski zbor se sestaja enkrat mesečno, srečanja smo poimenovali »sredina sodelovanja«, učitelji izmenjujejo izkušnje in odzive na vzgojno-izobraževalno delo. Predstavljamo sodelovanja s sorodnimi strokovnimi šolami doma in v tujini. Nanje so po potrebi povabljeni tudi predstavniki dijakov, ki predstavljajo delo in udeležbo v različnih projektih, tako šolskih kot izvenšolskih in mednarodnih, učitelje seznanjajo s svojimi izkušnjami.  Z rednimi srečanji omogočamo sprotno obveščenost vseh članov učiteljskega zbora o vzgojno-izobraževalnem delu, samorefleksijo, ki nudi nabor predlogov, idej za uvajanje novosti in izboljšav.    

IV. POGOJI ZA URESNIČEVANJE STRATEGIJE

Imamo opredeljen načrten pristop k spremljanju in razvijanju kakovosti izobraževanja  V letnem delovnem načrtu in načrtu komisije za kakovost ter skupine za kakovost opredelimo ožje področje in kazalnike spremljanja in razvijanja kakovosti izobraževanja za posamezno šolsko leto.  Skupina za kakovost izvede načrtovano samoevalvacijo. O svojem delu, pridobljenih podatkih in ugotovitvah sproti obvešča učiteljski oz. predavateljski zbor,  na rednih srečanjih zbira predloge članov učiteljskega in predavateljskega zbora. Oblikuje akcijski načrt za vpeljavo sprememb in preverja realizacijo le-tega, o vsem pa poroča ostalim zaposlenim.     
Imamo skupino za kakovost.  Na šoli deluje skupina za kakovost, ki jo je imenovala direktorica zavoda na podlagi sodelovanja članic v projektih za presojanje kakovosti, ki na šoli že  tečejo, in glede na vlogo, ki jo opravljamo v zavodu. Ima 5 članic, poleg direktorice zavoda povezuje obe organizacijski enoti, višjo strokovno in srednjo šolo, tako so v skupini tri predstavnice Poklicne in tehniške šole ter ena Višje strokovne šole. Izvaja samoevalvacijo glede na izbran predmet raziskave, določa kazalnike zbira in obdeluje pridobljene podatke. Skupina za kakovost najmanj enkrat letno poroča učiteljskemu (Poklicna in tehniška šola) in predavateljskemu (Višja strokovna šola) zboru o delu, sproti ju obvešča o poteku pridobivanja podatkov za določeno raziskavo v okviru samoevalvacije. Po potrebi so na predstavitev samoevalvacijskega poročila povabljeni tudi predstavniki drugih interesnih skupin oz. institucij (v okviru projekta POKI predstavniki Andragoškega centra Slovenije, predstavnik staršev, delodajalcev). 
Imamo komisijo za kakovost na Višji strokovni šoli.  Komisijo za spremljanje in zagotavljanje kakovosti študija sestavljajo predsednik in šest članov (pet predavateljev šole, tako da so zastopana vsa študijska področja) ter dva študenta (eden predstavnik rednih študentov in drugi predstavnik izrednih študentov). Predsednika in člane komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti študija imenuje predavateljski zbor. 
Imamo komisijo za kakovost na Poklicni in tehniški šoli.  Na Poklicni in tehniški šoli deluje komisija za kakovost, ki jo je imenoval Svet zavoda Živilske šole Maribor dne 18. 12. 2006. Ima 5 članov, sestavljajo ga 3 predstavnice šole, po en predstavnik delodajalcev, staršev in dijakov. Sestane se dva- do trikrat letno, ob začetku šolskega leta, v sredini in ob koncu. Potrdi načrt spremljanja kazalnikov kakovosti, pregleda delo in sprejme poročilo o delu komisije.  Komisija za kakovost enkrat letno poroča učiteljskemu zboru na Poklicni in tehniški šoli ter predavateljskemu zboru na Višji strokovni šoli o svojem delu, sodeluje s komisijo za kakovost na Višji strokovni šoli. 
Usposabljamo se za sistematično delo pri razvoju kakovosti.  Imamo 3 sodelavke, ki so se usposobile za izvajanje samoevalvacij po modelu POKI. 5 pa jih je usposobljeno za uporabo nacionalne baze vprašanj, ki jo je razvil Andragoški center Slovenije s sodelavci.2 sodelavki sta se izobraževali za izvajanje samoevalvacije v okviru projektov za presojanje kakovosti pod okriljem konzorcija biotehniških šol Slovenije. Glede na izbran predmet raziskave in določene kazalnike odgovorov o  kakovosti izvajanja izobraževanja za dijake in odrasle udeležence članice skupine za kakovost pripravijo metodologijo samoevalvacije in izpeljejo samoevalvacijo.     Listino kakovosti od sprejetja preverjamo v komisiji za kakovost vsake tri leta.   

  • Objavljeno:
  • Kategorije: ARHIV